Cypr na weekend – praktyczne informacje

autor Tygrysy Podróży

Wybieracie się na wyspę Afrodyty? Albo może szukacie pomysłu na weekendowy wypad? Poniżej garść informacji jak się przygotować do wyjazdu na Cypr. Loty, wypożyczenie auta, noclegi. Czyli wszystko, co może się przydać w planowaniu wyjazdu na tę piękną wyspę.

Kiedy jechać i dlaczego w zimie?

Cypr to jeden z tych nielicznych kierunków w Europie, gdzie można jechać cały rok. Co roku przyciąga miłośników plażowania w sezonie wysokim (od czerwca do września), po tym jednak okresie jest tu znacznie spokojniej. Jednak ze względu na duże prawdopodobieństwo słonecznej pogody po sezonie, można tu poplażować nawet w październiku.

W zimie warto tu przyjechać, by uciec do słońca, bo mimo, że już nie wykąpiemy się w morzu, to możemy liczyć na łagodne temperatury. Styczeń bywa deszczowy i wietrzny. My trafiliśmy na pogodę średnią i słońce widzieliśmy tylko raz. Jednak nadal było całkiem przyjemnie mimo, że musieliśmy być uzbrojeni w kurtkę przeciwdeszczową. Po sezonie będzie też dużo przyjemniej jeśli na Cyprze nastawiamy się też na zwiedzanie. W okolicach atrakcji turystycznych nie ma wtedy tłumów, a zdarzy się pewnie nie raz, że będziemy w nich sami 🙂

Na południowym wybrzeżu Cypru

Loty

Na Cyprze znajdują się dwa lotniska – w Larnace (położonej na wchodzie wyspy) oraz w Pafos (na zachodzie). Cypr ma tę niezaprzeczalną zaletę, że znajdziemy bezpośrednie połączenia z Polski przez cały rok. W przeciwieństwie do wielu kierunków, gdzie możemy dostać się samolotem, zarówno LOT, jak i tanie linie lotnicze nie ograniczają rejsów na Cypr tylko do okresu marzec – październik. I to mimo tego, że Cypr wydaje się kierunkiem ściśle wakacyjnym.

Na Cypr możemy dostać Wizzarem – loty do Larnaki znajdziemy z Warszawy i Krakowa cały rok, z Katowic w sezonie wysokim. Ceny można znaleźć już od około 200 zł w dwie strony w zimie. W ostatnim czasie często widujemy info o takich ofertach m.in. w serwisie fly4free.pl. Do Larnaki dolecimy także PLL LOT, z połączenia którego korzystaliśmy i my. Z Wrocławia z przesiadką w Warszawie zapłaciliśmy za loty w styczniu 400 zł/osobę. W sezonie na pewno będzie trochę drożej, ale warto śledzić ceny np. poprzez wyszukiwarkę Skyscanner.pl.

Ryanair z kolei łączy polskie miasta z Pafos na zachodnim wybrzeżu wyspy. Dolecimy tam z Krakowa i Poznania (połączenia całoroczne) i z Warszawy i Katowic (połączenia sezonowe). Podobnie jak w przypadku linii Wizzair, warto polować na oferty cenowe. Poza sezonem można znaleźć bilety już w cenie 200-300 PLN.

Na ulicach Larnaki

Noclegi

Planując podróż na Cypr trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czy chcemy nocować w jednym miejscu czy jednak chcemy się przemieszczać. Na Cyprze znajdziemy hotele w każdym możliwym standardzie.

My celowaliśmy w noclegi w Larnace. Ze względu na wypożyczone auto zależało nam na parkingu przy hotelu. Możemy zdecydowanie polecić nasz hotel Mikes Kanarium City Hotel. To mały hotel położony w centrum Larnaki (kilka minut pieszo od kościoła pw. Św. Łazarza). Bardzo przestrzenne pokoje, bardzo dobre śniadanie w cenie, przyjemna obsługa i darmowy prywatny parking przy hotelu. W styczniu w tym miejscu zapłaciliśmy 215 PLN/noc. Jeśli lokalizacja, śniadanie w cenie i parking nie będą Waszymi priorytetami, a musicie trzymać się jak najniższego budżetu, zdecydowanie znajdziecie w Larnace pokój za mniej niż 150 PLN/noc.

Alternatywą będzie Airbnb i wyszukanie apartamentu do wynajęcia. Szukając lokum na styczniowy pobyt byliśmy w stanie znaleźć mieszkania nawet za około 100-120 zł za noc, które miały całkiem przyzwoite opinie.

Wypożyczenie auta

Samochód, jak zawsze, proponujemy znaleźć poprzez portal Skyscanner. Nam udało się znaleźć oferty nawet za 20 PLN za dzień wynajmu. Po przeglądnięciu ofert zdecydowaliśmy się na wypożyczalnie Europcar. Za trzy dni wypożyczając auto za pośrednictwem firmy Auto Europe zapłaciliśmy 50 EUR za opcję z pełnym ubezpieczeniem.

Nauczeni niedawnymi doświadczeniami z wypożyczeniem auta w Irlandii, zwracaliśmy uwagę podczas przeglądania ofert czy wypożyczelnie będą czynne na lotnisku w nocy. Lądowaliśmy koło 2 w nocy i zależało nam by mieć auto przez cały pobyt, także by dojechać z i na lotnisko. Niestety na lotnisku w Dublinie za późną obsługę przy wypożyczeniu auta zostaliśmy skasowani 60 EUR i tutaj spodziewaliśmy się podobnych historii. Jednak nic takiego nie miało miejsca. Pomimo niedużego ruchu po sezonie na lotnisku w Larnace, biura wypożyczalni (nie tylko Europcar, ale też innych popularnych sieci) były otwarte całą noc.

Benzyna i ubezpieczenie samochodu

To, co bardzo popularne na Cyprze, to opcja full to empty odnośnie tankowania samochodu. Zazwyczaj w innych krajach w wypożyczalniach obowiązuje standard full to full, czyli przy odbiorze otrzymujemy auto z pełnym bakiem, a przed samym oddaniem auta należy auto zatankować, by za ewentualne braki w baku nie być obciążonym w cenie litra benzyny jak za zboże… Na Cyprze opcją standardową będzie opcja full to empty, to znaczy, że przy wypożyczeniu auta płacimy z góry za pełen bak, a zwracając auto możemy oddać je z rezerwą 😉 Cena benzyny w takiej opcji nie jest wygórowana (w styczniu 2020 r. cena benzyny na stacjach na Cyprze wynosiła 1,25-1,30 EUR, a w wypożyczalni kwota wynosiła 1,20 EUR). Jednak należy pamiętać, że nawet jeśli oddamy samochód z połową baku, będziemy musieli zapłacić mimo wszystko za cały. W naszej wypożyczalni był taki plus, że pozostawiono nam wybór i powiedziano, że możemy zwrócić auto z pełnym bakiem i wtedy dostaniemy pełen zwrot za zapłacone z góry paliwo.

Jak zawsze polecamy zastanowić się nad kwestią ubezpieczenia. W cenie wypożyczenia auta zawsze będzie ubezpieczenie, jednak nie obejmuje ono uszkodzeń szyb i podwozia, a także obejmuje klauzulę mówiącą o tym, że musimy pokryć do 1000-1500 EUR kosztów naprawy. Wypożyczając auto przez agencję zazwyczaj jest taniej kupić dodatkowe ubezpieczenie za ich pośrednictwem niż bezpośrednio w wypożyczalni. Dodatkowo wypożyczalnie później mówią, że nie widzą ubezpieczenia u siebie w bazie i zachęcają do kupna ubezpieczenia u siebie. W tym temacie w Larnace czekała na nas miła niespodzianka – Europcar widział taryfę z ubezpieczeniem dodatkowym i dodatkowo zablokował nam na karcie kredytowej relatywnie niewielką kwotę, bo tylko 300 EUR.

UWAGA: wypożyczając samochód na Cyprze to niemal zawsze umowa, która zakazuje wjeżdżania na terytorium Cypru Północnego. Europcar nawet na gratisowej mapce wyspy pisze wielkimi literami, że nie będą w stanie zapewnić pomocy w razie kolizji na terytorium okupowanym przez armię turecką.

Gdzie i co jeść?

Możemy powiedzieć jedno: na Cyprze jest pysznie. Zdecydowanie największe wpływy w cypryjskiej kuchni mają Grecja i Turcja. Obowiązkowo podczas pobytu na wyspie zjemy grillowane szaszłyki Souvlaki, tak bardzo popularne w Grecji. Do tego nie zabraknie greckiej sałatki w menu.

Na przystawkę często będziemy poczęstowani oliwkami, chlebkiem pita i marynowanymi warzywami.

Produktem eksportowym Cypru i najbardziej popularnym serem w kraju jest Halloumi. Ten biały ser doskonale nadaje siędo grillowania i znajdziemy go w niemal każdej knajpie.

W Larnace możemy polecić dwie restauracje, do których na pewno byśmy wrócili:

1. Souvlaki.gr. Jak sama nazwa wskazuje zjemy tu głównie grillowane szaszłyki. Możemy sami skonfigurować zawartość naszego talerza lub też wybrać gotowy zestaw dla 1-, 2- czy 4- osób. Bardzo dobre domowe wino.
  2. Takis Kebab House. Tu również zjemy souvlaki, halloumi i zagryziemy to grecką sałatką, ale znajdziemy też inne potrawy w menu. M.in. mięsno-bakłażanową mousakę. Każdemu gościowi zostanie zaserwowana deska . (za polecenie tej knajpy dziękujemy tripowscy.pl)

Wpływy tureckie widać przede wszystkim w słodyczach. Baklavę znajdziemy w każdym sklepie i w wielu kawiarniach. Także często na stoiskach z pamiątkami znajdziemy te ociekające cukrem łakocie zapakowane w finezyjne pudełeczka z flagą Cypru na wieku. Na Cyprze wypijemy także kawę po turecku. Ale kawie nie urąga też kawa po prostu z ekspresu, która mamy wrażenie jest tu wszędzie dobrej jakości 🙂

Street food na Cyprze

Atrakcje i ich ceny

Co jest piękne w Cyprze? Że mnóstwo atrakcji jest na tej wyspie za darmo! Niezaprzeczalnie bowiem to, co najbardziej atrakcyjne na Cyprze to to, co naturalne. Plaże, skała Afrodyty, Przylądek Greco, miejscowości u podnóża Gór Troodos  to tylko część atrakcji, jakie ta wyspa ma do zaoferowania. Jeśli jednak planujecie pozwiedzać także miejsca historyczne, też mamy dobre wieści. Atrakcje te na na szczęście nie zrujnują Waszego budżetu i ceny uważamy, że jak na kraj w strefie Euro, są bardzo akceptowalne. Przykładowe ceny:

Park archeologiczny w Pafos (obiekt na Światowej Liście Dziedzictwa UNESCO) – 4,50 EUR

Zamek w porcie w Pafos – 2,50 EUR

Choirokoitia (obiekt na Światowej Liście Dziedzictwa UNESCO) – 2,50 EUR

Jeśli planujecie wyjazd na Cypr i nastawiacie się na chociaż kilka dni zwiedzania, polecamy nasz wpis z gotową 3-dniową trasą zwiedzania na Cyprze!